Medewerkers van de afdeling Montage gaan bouten en moeren van vliegtuigmotoren tellen, sorteren en her-verpakken. Een tijdrovende klus, die zeer veel nauwkeurigheid vraagt: de luchtvaarteisen zijn immers zeer streng. Gelukkig zijn de medewerkers van DZB daar heel goed in. Peter van Dalen, directeur DZB Leiden: “De onderhandelingen en voorbereidingen voor deze bijzondere opdracht hebben een jaar geduurd. Wij hoorden van KLM dat ze tijdens diverse bedrijfsbezoeken onder de indruk waren van de wijze waarop onze productieprocessen zijn ingericht. Bij Montage wordt volgens de LEAN-methode gewerkt. Daarmee focussen we op de klant en maken we optimaal gebruik van de kennis en kunde van de medewerkers. Voor de opdracht van KLM is elke stap in het proces onder de loep genomen en is gekeken waar het beter kan. Met als uiteindelijke resultaat een tot aan het minimum beperkte foutkans. Al deze inspanningen hebben geresulteerd in deze opdracht. Fantastisch, dat KLM E&M heeft besloten de samenwerking aan te gaan. We gaan ervoor.”
Paul Chün, Vice President van KLM Engine Services:
“KLM Engineering & Maintenance is vaak aangewezen op internationale toeleveranciers als we werkzaamheden uit willen besteden. Dit vanwege strenge eisen binnen de luchtvaart waar niet ieder bedrijf aan kan en wil voldoen, zelfs als het om sorteeractiviteiten gaat. In DZB hebben we een leverancier gevonden die het repeterende en zorgvuldige karakter van de sorteerwerkzaamheden erg goed aan kan. En dat ze op een steenworp afstand van Schiphol zitten maakt deze samenwerking voor ons compleet. “
Er is een tijdje geleden gestart met proefdraaien. Bijzonder was de aankomst van de eerste zending. Bekijk hier het filmpje dat toen gemaakt is.